Co Twoje dziecko robi w Internecie? Jeśli jest w wieku między 7 a 12 lat, to prawdopodobnie gra online. To największa grupa odbiorców oferty tego typu. Granie na komputerze, choć często diabolizowane, może być także bardzo skuteczną metodą nauczania. Ma to nawet swoje określenie – gamifikacja. Choć w polskiej szkole wciąż jest to nowość, to coraz więcej młodych nauczycieli sięga po elementy tej metody. Na czym to właściwie polega?
Gamifikacja to termin, który po raz pierwszy pojawił się w 2002 roku, a od 2010 roku stanowi jedną z oficjalnych metod nauczania. Początkowo korzystały z niej wyłącznie szkoły biznesu, jednak z czasem gamifikacja zawitała także do zwykłych placówek oświatowych.
W dużym skrócie polega to na nauczaniu zgodnie z zasadami obowiązującymi w grach. Nie tylko komputerowych, ale także planszowych czy zespołowych. Nauczyciel stosujący elementy gamifikacji umawia się z uczniami na konkretne zasady. Dzięki temu uczniowie zawsze dokładnie wiedzą, co muszą zrobić, aby uzyskać dobrą ocenę. Brzmi znajomo?
Tak, elementem gamifikacji są chociażby klasyczne kartkówki. Nauczyciel sprawdza w ten sposób wiedzę z pewnego zakresu podstawy programowej, a jeśli uczeń nie zaliczy egzaminu, czeka go powtórka – zupełnie jak w grze komputerowej: gdy ginie bohater, trzeba powtórzyć epizod.
Nauczyciele wykorzystują elementy gamifikacji, ponieważ znacznie ułatwia to wyznaczanie celów uczniom, ocenianie ich oraz motywowanie do zdobywania wiedzy i umiejętności. Najważniejszymi atutami gamifikacji są:
Jednym z najważniejszych elementów gamifikacji jest przyznawanie odznak za zdobyte osiągnięcia. W szkole zastępuje się je oczywiście zwykłymi ocenami.
Po tę metodę nauczania coraz chętniej sięgają nie tylko nauczyciele szkolni, ale także akademiccy. W Polsce na niektórych uczelniach są nawet prowadzone oficjalne programy gamifikacyjne – jest tak np. na Uniwersytecie Jagiellońskim czy Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Studenci zdobywają wiedzę podczas grania w gry planszowe, które rozwijają ich umiejętności oraz ułatwiają pracę w grupie.
Gamifikacja, choć nie jest terminem powszechnie znanym, w pewnym sensie jest już obecna w polskim szkolnictwie. Ta metoda przynosi bardzo dobre rezultaty, dlatego nauczyciele powinni jak najczęściej wykorzystywać jej elementy.