Jak zorganizować szkolenie dla pracowników?

Jerzy Biernacki
15.12.2017

Oczywiście można postawić na profesjonalną firmę, która zajmuje się organizacją szkoleń i kursów różnego rodzaju, aczkolwiek kto jak nie właściciel firmy czy też menadżer zna swoich pracowników oraz cele działania. Wówczas o wiele łatwiej jest przekazać własną wiedzę i założenia dotyczące wielu aspektów przedsiębiorstwa, dlatego podpowiadamy jak prawidłowo zaplanować i przeprowadzić taki instruktaż dla kadry pracowniczej i nie tylko.

Cel spotkania

Na samym początku musisz ustalić zamierzenie całego szkolenia, gdzie trzeba określić konkretnie do kogo się zwracamy i dlaczego. Wykłady i ćwiczenia mogą być kierowane zarówno do pracowników, określonego działu, kadry kierowniczej, jak i wszystkich naraz. Swoją grupę docelową jednak łatwo wybrać, kiedy zauważamy różnego rodzaju problemy w firmie, które wynikają z nieprawidłowej komunikacji czy też błędów popełnianych przez kilka osób. Wówczas koniecznie trzeba zareagować i jak najszybciej rozwiązać dany problem czy też powstały konflikt. Im więcej ludzi pracuje w firmie, tym większe prawdopodobieństwo zajścia nieporozumień i kłótni, co jest jak najbardziej normalnym zjawiskiem w liczniejszych zbiorowościach.

Czasami wystarczy zorganizować kameralne spotkanie, a niekiedy konieczne jest przeprowadzenie specjalnych szkoleń dotyczących prawidłowej i skutecznej współpracy między jednostkami i grupami. Można zasięgnąć rady specjalistów, aczkolwiek większość menadżerów czy osób odpowiedzialnych za relacje w firmie powinny doskonale znać ten temat. Pozostałymi propozycjami jest oczywiście wprowadzenie kadry do nowych zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa lub przygotowanie ich pod względem merytorycznym przy rozwoju działalności. Ostatecznie możemy mieć też do czynienia z kursami o konkretnym zastosowaniu, gdzie stawia się głównie na poszerzenie wiedzy i umiejętności pracowników i nie tylko.

Budżet

Na pewno warto zastanowić się nad daną kwestią, od której zależą pozostałe komponenty spotkania. Konieczne jest określenie budżetu jakim może operować firma, a także oszacowanie potencjalnych kosztów poniesionych podczas realizowania wydarzenia. Wówczas trzeba mieć na uwadze kilka najważniejszych szczegółów, jak na przykład miejsce szkolenia. W przypadku przedsiębiorstwa z własną siedzibą mieszcząca odpowiednią ilość osób, można śmiało wykorzystać daną przestrzeń. Z drugiej strony nie zawsze jest ona właściwie przystosowana do prowadzenia kursów i wykładów, gdzie potrzebne są między innymi tablice magnetyczne czy projektory. W razie potrzeby wszystko można nabyć bez problemu w sklepie tablicami magnetycznymi, gdzie powinny znajdować się również inne niezbędne akcesoria. W przeciwnym wypadku trzeba szukać innego miejsca przeznaczonego do urządzania konferencji.

Jednocześnie warto pomyśleć nad takimi sprawami jak: catering, ewentualne miejsca noclegowe, identyfikatory, materiały promocyjne i dodatkowy asortyment dla przybyłych gości, pracowników i przedstawicieli.

Dogodne miejsce i termin

Wbrew pozorom naprawdę warto wziąć pod uwagę opinie pozostałych uczestników względem miejsca czy terminu, a szczególnie jeśli chodzi o mniejsze firmy. Oczywiście nikt nie mówi tutaj o dostosowaniu się kompletnie do potrzeb i wymagań innych, ale można jak najbardziej wysłuchać pozostałych propozycji i opracować alternatywny plan.

Jak wspomnieliśmy wcześniej miejsce może być wykorzystane w Twojej siedzibie firmy albo zostać wynajęte w profesjonalnym hotelu czy ośrodku przystosowanym do tego typu wydarzeń. Natomiast w kwestii wybrania dogodnego terminu trzeba zastanowić się nad możliwościami własnymi i pracowników, gdzie wszyscy muszą mieć odpowiednią ilość czasu, aby móc stawić się na szkoleniu. Najlepiej kierować się chwilowymi przestojami w firmie, by nie tracić cennego czasu i wstrzymywać działalności. Naturalnie niektóre kryzysowe sytuacje wymagają bardzo szybkiej reakcji, ale tak ja już mówiliśmy wszystko zależy od Twoich założeń, które chcesz zrealizować. W efekcie radzimy, aby o wiele wcześniej zastanowić się i szczegółowo zaplanować dane wydarzenie w celu zagwarantowania realizacji własnych zamierzeń.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie