Wychowanie dzieci w przedszkolu i żłobkach

Marek Szydełko
27.01.2016

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu mało kto słyszał o takiej instytucji jak przedszkole – pomimo coraz większej liczby dzieci i coraz mniejszej ilości czasu do opieki nad nimi, na początkowym etapie ich życia, dzieci wychowywane były głównie przez członków rodziny; rodziców, dziadków, czy nawet starsze rodzeństwo.. Często również wychowywała je „ulica”, co w bezpośredni sposób przekładało się na ich późniejsze, społeczne zachowania. Dzisiaj wszystko wygląda zupełnie inaczej, a przeglądając mapę chociażby Poznania można dojść do wniosku, że na każdej prawie ulicy znajduje się przedszkole lub żłobek. Czy w każdej takiej placówce wszystko wygląda tak samo? Jaka jest najlepsza metoda wychowywania dzieci, która może być stosowana w przedszkolach i żłobkach? Czy możemy w ogóle mówić o najlepszej metodzie wychowawczej?

Jednym z najbardziej cenionych sposobów wychowania dzieci w tego typu placówkach, który to zdobywa coraz większe uznanie rodziców ze względu na efekty wychowawcze i rozwojowe dzieci w każdym okresie ich życia, jest metoda Montessori. Na czym jednak ona polega?

Maria Montessori

Metoda Montessori pochodzi od nazwiska Marii Montessori, włoskiej lekarki, która przeciwstawiła się w swoich poglądach ówczesnemu systemowi szkolnemu. System szkolny jest jednak w niemal niezmienionej formie wykorzystywany do dnia dzisiejszego. W najogólniejszym rozumieniu obecny i ówczesny system tłumi aktywność dzieci i sprawia, że nie podejmują one wszystkich zachowań, które mogłyby wpłynąć na ich rozwój poprzez kreatywność, wyobraźnię i samodzielne podejmowanie wyborów życiowych już na wczesnym etapie rozwoju.

System Montessori kładzie nacisk, zgodnie z poglądami Marii Montessori, na swobodny rozwój dzieci, w którym to one same odgrywają pierwszorzędną rolę, a rodzice czy też wychowawcy i opiekunowie w przedszkolu i żłobku powinni stanowić jedynie „element wspierający” rozwój dziecka. Aktywność opiekunów powinna być zredukowana do zupełnego minimum, a ingerować powinni oni tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne i konieczne.

Poznań zmienia metodę?

Coraz głośniej słyszy się o pomysłach, że wszystkie przedszkola i żłobki powinny przejść na system Marii Montessori, a tym samym postawić nacisk na swobodny rozwój dzieci. Czy jest to jednak dobry kierunek w wychowaniu dzieci?

Wbrew pozorom na tak postawione pytanie na temat działania i skuteczności metody Montessori nie ma jednoznacznej odpowiedzi – efektywność metody zależy nie tylko od opiekunów i wychowawców, ale również od samych dzieci i ich chęci samodzielnego rozwoju od najmłodszych lat, które to zainteresowania i zamiłowania wynosi się z domu rodzinnego. Aby ocenić efektywność metody Montessori w warunkach miasta Poznania trzeba poczekać przynajmniej kilka lat.

Podsumowując, metoda Montessori może być ciekawą alternatywą dla obecnych metod wychowawczych opierających się na „szkolnym” wychowaniu i dyscyplinie. Któż z nas będąc przecież dzieckiem nie chciał odkrywać nowych lądów, zdobywać świata czy chociażby malować abstrakcyjnych obrazów w dogodnej dla siebie chwili, a nie siedzieć w szkolnej ławce i uczyć się żmudnych czytanek i wierszy na pamięć? Naukę i wychowanie można rozumieć na wiele sposobów i na wiele sposobów ją prowadzić. Pozostaje poczekać kilka lat i zobaczyć, czy polski system edukacji ulegnie zmianie i czy będzie to zmiana w dobrym kierunku. Takie rzeczy można oceniać jedynie z perspektywy upływającego czasu.


http://www.montessoripoznan.pl/

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.