W wielu firmach procesy rekrutacyjne ciągną się tygodniami, a co gorsza nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Jeśli właśnie przymierzasz się do rozpoczęcia poszukiwań nowych pracowników, to wiedz, że możesz w dość łatwy sposób skrócić czas potrzebny na obsadzenie wolnych stanowisk właściwymi ludźmi. Oto kilka wskazówek.
Aby skrócić proces rekrutacji musisz wykluczyć z niego osoby, które kompletnie się nie nadają na dane stanowiska. W tym celu zadbaj o precyzyjną treść ogłoszenia, z dokładnie omówiony kryteriami, wymaganiami stawianymi kandydatom oraz określeniem widełek płacowych.
Po otrzymaniu podań od kandydatów przystąp do wnikliwej analizy CV, wykluczając osoby, które mocno odbiegają od persony idealnego pracownika. Nie licz na to, że ktoś, kto np. nie ma wykształcenia kierunkowego lub praktycznego przygotowania do wykonywania danego zawodu, z miejsca stanie się wartościowym pracownikiem.
Konkretne, czyli takie, po których obie strony mogą od razu ocenić, czy jest im ze sobą po drodze. Częstym błędem niepotrzebnie wydłużającym proces rekrutacyjny jest nieprzechodzenie do konkretów w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.
Jeśli z góry wiesz, ile możesz zapłacić nowemu pracownikowi, to po co to ukrywać? Zdradzając kwotę możesz zaoszczędzić czas na kolejnych spotkaniach z osobami, które nie zaakceptują zaproponowanych warunków finansowych.
Dodatkowo rozmowę kwalifikacyjną warto połączyć z testem kwalifikacji/umiejętności, nie rozdzielając tych spotkań, co zawsze wydłuża proces rekrutacji. Zadaj kandydatom pytania, które jednoznacznie potwierdzą ich kompetencje lub obnażą zbyt niskie kwalifikacje.