4 korzyści płynące ze stosowania oceny 360

Jerzy Biernacki
15.09.2017

Jeżeli tu jesteś, metoda oceny 360 z pewnością nie jest Ci obca, a może nawet zastanawiasz się nad wdrożeniem jej w Twojej firmie. Z tego tekstu dowiesz się, jakie są 4 główne korzyści wynikające ze stosowania oceny 360 i sam będziesz mógł zdecydować, czy tego typu ocena pracowników jest odpowiednim narzędziem także w przypadku Twojej organizacji.

Co to jest Ocena 360?

Ocena 360 jest to ocena pracownika, na którą składają się informacje z wielu źródeł. Na ogół jest to sam pracownik, jego przełożony, podwładni i współpracownicy, a czasami także sami klienci. Opinie zebrane z kilku różnych perspektyw pozwalają na uzyskanie wielowymiarowej i dokładnej oceny pracownika, a tym samym na lepsze zaplanowanie jego rozwoju w firmie. Jakie dokładnie korzyści płyną ze stosowania tej metody?

1. Monitoring zespołu

W przypadku, kiedy ocenie 360 poddamy cały zespół, uzyskujemy szereg istotnych informacji na temat kompetencji każdego z pracowników i relacji między nimi. Pozwala nam to ocenić, czy sytuacja w zespole oraz poziom kompetencji poszczególnych pracowników sprzyjają rozwojowi firmy i co można zrobić, aby ich praca była jeszcze bardziej efektywna. Dawniej, ocena 360 służyła głównie ocenie menadżerów. Jednak w dobie ogólnodostępnych narzędzi online koszty jej przeprowadzenia znacznie zmalały i nic nie stoi na przeszkodzie, aby za pomocą tej metody monitorować pracę nie tylko wybranych pracowników, ale również całych zespołów, na różnych poziomach zarządzania.

2. Ocena kompetencji

Ocena 360 pozwala na dokładne zbadanie kompetencji każdego z pracowników, a co więcej, porównanie opinii pochodzących z różnych źródeł. Rozbieżności między tym, jak sami siebie postrzegamy a tym, jak postrzegają nas inni, są czasami bardzo duże i na ogół nieuświadomione. Dopiero wnikliwa analiza różnych opinii pozwala uzyskać nam pełny obraz siebie. Zestawienie tych opinii ze sobą i wyciągnięcie wniosków z zaobserwowanych rozbieżności pozwala na zidentyfikowanie obszarów przecenianych jak i niedocenianych, co często jest pierwszym krokiem do zmian i wzrostu skuteczności własnych działań.

3. Planowanie rozwoju pracownika lub zespołu

Planowanie rozwoju zaczyna się zawsze od oceny aktualnego poziomu posiadanych kompetencji. Na podstawie rzetelnej diagnozy umiejętności i wiedzy poszczególnych pracowników, można skutecznie zaplanować rozwój zarówno każdego z nich indywidualnie, jak i całego zespołu. Ocena 360 daje wgląd do wielu informacji, które wskażą nam, jakie obszary są do poprawy, co należy zmienić, a co działa sprawnie. Metoda ta może być przydatna w kilku sytuacjach, głównie wtedy, kiedy pracownik obejmuje nowe stanowisko, kiedy osiąga bardzo dobre wyniki lub odwrotnie, kiedy przestaje je osiągać.

4. Konfrontacja wyobrażeń i rzeczywistości

Jak wspomniano w punkcie drugim, dysonans między tym, jak sami widzimy siebie i jak widzą nas inni, jest czasami tak duży, że niekorzystnie wpływa na efektywność pracy, zwłaszcza w przypadku osób pełniących funkcje menadżerskie. Trudno jest przecież w pełni obiektywnie ocenić samego siebie. Aby skonfrontować ze sobą różne opinie, wyobrażenia i oceny naszej pracy, warto wykorzystać metodę Oceny 360. Pozwoli ona nie tylko zbadać, jak czyjąś pracę postrzegają inni, ale też, jakie są ich oczekiwania i na podstawie tych informacji wywnioskować, co sprawi, że efektywność pracy wymiernie wzrośnie.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie