Dostałeś awans na managera? Nie popełniaj tych błędów w zarządzaniu zespołem

Jerzy Biernacki
02.06.2020

Awans to zawsze przyjemna sprawa, a już szczególnie, gdy udaje Ci się wdrapać na stanowisko kierownicze. Bycie managerem nie jest jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Wiąże się z tym znacznie większa odpowiedzialność oraz stres związany z zarządzaniem zespołem. Łatwo jest tutaj popełnić proste błędy, przez które wydajność zespołu spadnie, a pozycja managera będzie wisieć na włosku. Jakich błędów szczególnie powinieneś się wystrzegać? Sprawdź w naszym poradniku.

Przekonanie o swojej nieomylności

Dobry manager nigdy nie wychodzi z założenia, że wie wszystko najlepiej. Jego siłą jest kreatywność i profesjonalizm zespołu. Dlatego zawsze musisz dawać podwładnym przestrzeń do prezentowania swoich pomysłów, ale też popełniania błędów. Nie narzucaj im własnego punktu widzenia. Dyskutuj z nimi, jeśli widzisz, że ich pomysły są dobre, to nie forsuj własnej koncepcji tylko po to, aby zaakcentować przywództwo.

Brak zaufania

Jeśli manager nie ufa swojemu zespołowi, to z takiej współpracy nic dobrego nie wyniknie. Musisz dobrać sobie takich współpracowników, aby mieć do nich pełne zaufanie – co wcale nie jest równoznaczne z dawaniem im wolnej ręki we wszystkich działaniach. Czasami po awansie będziesz musiał podjąć pierwsze bardzo trudne decyzje i np. pożegnać osoby, do których za nic nie możesz się przekonać i z góry wiesz, że nigdy im nie zaufasz. To święte prawo managera, ale pamiętaj, że to Ty poniesiesz konsekwencje tego typu decyzji.

Podkradanie cudzych pomysłów

To jedna z największych zbrodni, jakie może popełnić manager. Masz pełne prawo korzystać z pomysłów członków swojego zespołu, ale nie wolno Ci ich sobie przywłaszczać. Jeśli będziesz przypisywać sobie wszystkie zasługi, to w końcu stracisz zespół – podwładni przestaną Ci ufać, będą wykonywać różne ruchy za Twoimi plecami, drastycznie spadnie ich motywacja do pracy, a to oczywiście negatywnie odbije się na wynikach zespołu i tym samym osłabi Twoją pozycję w przedsiębiorstwie.

Pamiętaj również, aby zawsze dotrzymywać obietnic złożonych członkom zespołu. Dlatego zawsze składaj im realistyczne deklaracje, nie obiecuj czegoś, czego na pewno nie będziesz w stanie zrealizować.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie