Jak ocenić pracodawcę jeszcze przed podjęciem zatrudnienia?

Marek Szydełko
25.03.2019

Z badania Randstad Employer Brand Research wynika, że choć wciąż to wysokość wynagrodzenia jest kluczowym kryterium oceny atrakcyjności pracodawcy, to dla aż 52% ankietowanych ważna jest również atmosfera w miejscu pracy. Niestety, weryfikacja tego następuje zwykle dopiero po podjęciu zatrudnienia. Jak zatem ocenić, czy dana firma będzie dla Ciebie dobrym miejscem do kontynuowania kariery zawodowej? Jest na to kilka prostych sposobów, które wymieniamy w naszym poradniku.

Uważnie przeczytaj ogłoszenie

Treść ogłoszenia może wiele powiedzieć o pracodawcy. Jeśli komunikat jest bardzo lakoniczny, zbyt ogólnikowy i w zasadzie po przeczytaniu ogłoszenia nie wiadomo, jakiego stanowiska ono dotyczy, powinna Ci się zapalić lampka alarmowa.

Obecnie pracodawcy muszą walczyć o pracowników oraz maksymalnie skracać etap rekrutacji. Dlatego ogłoszenia są bardziej konkretne. Znajdujemy w nich nie tylko opis stanowiska, ale też widełki płacowe czy informacje na temat ścieżki awansu. Takie ogłoszenie jest godne zaufania i na pewno warto na nie odpowiedzieć.

Z góry odrzuć natomiast ogłoszenia, w których rzekomy pracodawca domaga się przesłania skanu jakichkolwiek dokumentów z danymi osobowymi kandydatów. To może być próba wyłudzenia.

Poczytaj, co o pracodawcy piszą „w internetach”

Internet jest niezmierzonym źródłem informacji, także o pracodawcach. Jeśli jakieś ogłoszenie szczególnie Cię zainteresowało, to sugerujemy zrobienie małego researchu na temat danej firmy. Zajrzyj na portale poświęcone karierze – wiele przedsiębiorstw buduje na nich swoje marki w ramach strategii employer branding, a komentarze byłych i obecnych pracowników mogą rzucić więcej światła na biznes.

Koniecznie odwiedź też stronę internetową firmy, w której zamierzasz podjąć zatrudnienie. Przeczytaj zakładkę „O nas”, sprawdź, czy przedsiębiorstwo publikuje prawdziwe zdjęcia pokazujące zespół i wnętrza biur czy części produkcyjnej. To niuanse, które jednak mogą sporo powiedzieć o firmie.

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Nie trzeba być szczególnie przenikliwym, aby podczas pierwszej rozmowy z potencjalnym pracodawcą zorientować się, z kim mamy do czynienia. Jeśli przedstawiciel firmy spóźnia się na spotkanie i nawet nie próbuje tego usprawiedliwić, to najwyraźniej nie zależy mu na Twojej kandydaturze.

Jeśli podczas rozmowy padają pytania, które są wprost zakazane przez Kodeks pracy (np. o orientację seksualną czy wyznanie), to możesz zacząć podejrzewać, że ta firma nie będzie przyjaznym środowiskiem do realizacji Twoich zawodowych ambicji.

Jeśli rozmowa jest prowadzona w sposób chaotyczny, prowadząca ją osoba bez przerwy odbiera telefony, jest wyraźnie zniecierpliwiona lub znudzona, to także źle świadczy o firmie. Wówczas dobrze się zastanów, czy na pewno chcesz pracować w miejscu, które zrobiło na Tobie kiepskie pierwsze wrażenie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie