Pracownicze Plany Kapitałowe są jednym z najnowszych pomysłów na to, aby zabezpieczyć przyszłość pracujących Polaków na emeryturze. Nie jest żadną tajemnicą, że obecny system emerytalny nie będzie w stanie udźwignąć przyszłych obciążeń, dlatego każda rozsądna osoba powinna zacząć gromadzić oszczędności we własnym zakresie. Częściowo mają w tym pomóc właśnie PPK. Nie wszystkim jednak to rozwiązanie się podoba. Jak zatem wypisać się z Pracowniczych Planów Kapitałowych? Tego dowiesz się z naszego poradnika.
Można to zrobić w każdym momencie, co wprost wynika z ustawy o PPK. Każdy pracownik, który „z automatu” został zapisany do programu, ma prawo się z niego wypisać. Musi tylko złożyć odpowiednie pismo (deklarację) u pracodawcy, który następnie w ciągu najpóźniej 7 dni przekazuje je do urzędu nadzorującego funkcjonowanie Pracowniczych Planów Kapitałowych.
Po złożeniu takiej deklaracji wpłaty na PPK, odciągane z pensji pracownika, przestaną być pobierane w trybie natychmiastowym. Jeśli natomiast składki już pobrane, pracownik otrzyma ich zwrot wraz z kolejną pensją.
Uwaga!
Rezygnacja z PPK nie jest permanentna. Oznacza to, że uczestnictwo w programie odnawia się co 4 lata, wraz z ostatnim dniem lutego – wówczas pracodawca ponownie zgłasza pracownika do PPK, a ten, jeśli wciąż nie chce w ten sposób gromadzić oszczędności na emeryturę, musi złożyć kolejną deklarację odstąpienia.
To również dokładnie precyzuje ustawa. Najważniejsze, aby dokument ten zawierał wszystkie informacje na temat pracownika, który postanowił wypisać się z programu. Będą to zatem:
Takie pismo można sporządzić samodzielnie lub pobrać jego wzór z oficjalnej strony rządowej.
Po rezygnacji pracownik przestanie gromadzić oszczędności na emeryturę w ramach PPK. Powinien jednak we własnym zakresie zabezpieczyć swoją przyszłość, nie licząc tylko na emeryturę z ZUS.