Kiedy warto opłacić pracownikowi studia?

Maciej Piwowski
19.02.2021

Dobrze wykształcony i oddany firmie pracownik jest skarbem, o którego znalezieniu marzy niejeden pracodawca. Pozyskanie takich osób z rynku nie jest jednak wcale takie proste. Zdarza się więc, że pracodawcy przyjmują pracowników bez wymaganych kwalifikacji, a następnie inwestują w ich wykształcenie – np. opłacając im studia wyższe. To bardzo dobry pomysł, ale tylko pod pewnymi warunkami. Sprawdź, kiedy warto opłacić pracownikowi studia.

Gdy dowiódł swojej lojalności

To bardzo ważne, aby mieć pewność, a przynajmniej wiarygodne podejrzenie, że pracownik nie ucieknie z firmy zaraz po tym, jak ukończy studia opłacone przez pracodawcę. Można się oczywiście przed tym zabezpieczyć poprzez odpowiednio skonstruowaną umowę. Dodatkowo jednak warto sfinansować studia tylko tej osobie, która dowiodła już swojej lojalności, np. odrzucając propozycję zmiany miejsca zatrudnienia.

Gdy po ukończeniu studiów możesz zaproponować mu awans

Pracownik z pewnością doceni fakt, że chcesz opłacić mu studia i w ten sposób pomóc w zdobyciu wyższego wykształcenia. W ślad za tym musi jednak iść coś jeszcze. Pracownik powinien otrzymać od Ciebie zapewnienie, że po uzyskaniu dyplomu zaproponujesz mu upragniony awans, na przykład na stanowisko kierownicze czy wymagające posiadania wykształcenia kierunkowego. To dodatkowo zmotywuje pracownika do nauki oraz zacieśni jego relacje z pracodawcą.

Gdy wyższe wykształcenie jest niezbędne na danym stanowisku

Pracodawca może, a wręcz powinien sfinansować pracownikowi studia, jeśli ma w tym konkretny interes. Dobrym przykładem będzie tutaj brak możliwości pozyskania pracownika z odpowiednim wykształceniem z uwagi na niedostateczną podaż fachowców na rynku. W takiej sytuacji pracodawca znajduje wśród swoich pracowników osobę, która pasuje na dane stanowisko pod względem charakterologicznym, jest inteligentna i szybko się uczy, a następnie inwestuje w jej wykształcenie.

Sumarycznie takie rozwiązanie może być znacznie tańsze w porównaniu z pozyskaniem pracownika z rynku, co często wiąże się s koniecznością zaproponowania mu bardzo wysokiej pensji (przebicia oferty konkurencji).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie