Coraz więcej przedszkoli, głównie prywatnych, kusi rodziców organizowaniem lekcji języka obcego. Brzmi dobrze, ale nierzadko pojawiają się wątpliwości: czy to ma w ogóle jakikolwiek sens? Przecież nie ma możliwości, aby np. 3-letnie dziecko nauczyło się mówić w obcym języku dzięki 1-2 godzinom nauki w tygodniu. Rodzice mogą się więc obawiać, że jest w tym element „naciągania”, a lekcje języka obcego mają wyłącznie podwyższyć i tak już kosztowne czesne. Można zrozumieć takie myślenie, ale trzeba też jasno napisać, że jest ono błędne. Przekonaj się, dlaczego lekcje języka obcego w przedszkolu mają sens.
W gruncie rzeczy jest najważniejsze, przynajmniej na tak wczesnym etapie. Wiele osób bagatelizuje znaczenie tego słynnego już „osłuchania się z językiem”, ale doświadczenie lektorów pokazuje dobitnie, że jest to solidny wstęp do nauki języka. Nieprzypadkowo osoby, które np. wyjeżdżają do pracy za granicą, nabywają umiejętności językowe znacznie szybciej od tych, które poświęcają dużo czasu na naukę w sali lekcyjnej.
Nauka języka angielskiego na poziomie przedszkolnym przypomina bardziej zabawę – co wcale nie oznacza, że musi ona być infantylna i kompletnie nieprzydatna. Celem jest w tym przypadku zainteresowanie dzieci językiem, nowymi słówkami, dziwnie brzmiącym akcentem itd. Nauka przez zabawę jest niezwykle skuteczna i przynosi szybkie efekty, a lektorzy pracujący w przedszkolach mają świetnie opanowane techniki edukacyjne dopasowane do wieku słuchaczy.
Ta zasada sprawdza się wszędzie, niezależnie od przedmiotu edukacji. Nauka w wieku przedszkolnym pozwala momentalnie opanować jazdę na nartach, obsługę komputera czy urządzeń mobilnych, ale też właśnie posługiwanie się językiem obcym. Pewnie, że dziecko po przedszkolu nie będzie nagle poliglotą, ale zyska bardzo solidne podstawy przed dalszą nauką już na etapie szkolnym. Będzie mieć wyraźną przewagę nad uczniami, którzy nie mieli dotąd kontaktu z językiem obcym. To również nie jest bez znaczenia – a już szczególnie w sytuacji, gdy rodzicom zależy na tym, aby dziecko przyswoiło co najmniej dwa języki.