Zawód dziennikarza nie ma dziś wiele wspólnego z klasyczną definicją, obowiązującą w złotych czasach prasy. Obecnie dziennikarzem może być praktycznie każdy, kto w miarę sprawie funkcjonuje w Internecie. Standardy jakościowe w tej branży są na niskim poziomie, co nie oznacza, że nie ma już zapotrzebowania na porządnych dziennikarzy. Niestety, znalezienie pracy etatowego redaktora jest szalenie trudne. Stąd wielu młodych adeptów dziennikarstwa obiera ścieżkę freelancingu. Jakie są zalety i wady tego rozwiązania?
Tradycyjne media przeżywają notoryczne problemy finansowe i raczej redukują etaty, zamiast tworzyć nowe. Dlatego freelancing może się okazać nie tyle wyborem, co wręcz jedyną opcją dostępną dla osób zainteresowanych wykonywaniem tego zawodu.
Do zalet freelancingu w dziennikarstwie zaliczymy:
Bycie dziennikarzem-freelancerem to ciężki kawałek chleba. Przede wszystkim trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że taka forma współpracy z mediami nie zapewnia choćby krztyny stabilizacji zawodowej i tym samym ekonomicznej. W efekcie freelancer, zwłaszcza niemogący znaleźć dobrych tematów, szybko się wypala i ostatecznie zaczyna robić coś zupełnie innego, co pozwoli mu zarobić na życie.
Do wad freelancingu w dziennikarstwie zaliczamy głównie:
Jeśli więc rozważasz rozpoczęcie kariery w dziennikarstwie od freelancingu na rzecz różnych redakcji, to dobrze się nad tym zastanów, biorąc pod uwagę nie tylko zalety, ale też wady tego rozwiązania.