Umowa na zastępstwo – zasady zawierania i rozwiązania

Maciej Piwowski
21.03.2025

Umowa na zastępstwo to specyficzny rodzaj umowy zawieranej na czas określony. Ma ona na celu legalne zatrudnienie osoby zastępującej nieobecnego pracownika. Charakterystyczne dla tej umowy jest to, że nie nakłada ona ograniczeń wynikających z tzw. limitów „33 i 3” – oznacza to, że można zawrzeć więcej niż trzy takie umowy, a ich łączny czas trwania nie jest ograniczony do 33 miesięcy. Po szczegóły zajrzyj do naszego poradnika.

Zasady zawierania umowy na zastępstwo

Umowa na zastępstwo może obowiązywać do konkretnej daty lub do powrotu zastępowanego pracownika – zależy to od uzgodnień między stronami umowy. Jeśli zastępowany pracownik przedłuży swoją nieobecność, umowę zastępstwa także będzie można przedłużyć.

W treści umowy powinno znaleźć się odniesienie do celu jej zawarcia, choć jego brak nie oznacza automatycznej nieważności umowy. Warto natomiast doprecyzować, że pracownik A w ramach umowy zastępuje pracownika B, w pełni przejmując jego obowiązki.

Rozwiązanie umowy na zastępstwo

Umowa na zastępstwo zwyczajowo kończy się w dniu powrotu zastępowanego pracownika na wcześniej zajmowane stanowisko. Warto natomiast wiedzieć, że umowa ta może być wypowiedziana zgodnie z ogólnymi przepisami Kodeksu pracy, co oznacza obowiązek podania przyczyny wypowiedzenia – np. rażące naruszenie obowiązków pracowniczych. Jeśli umowa dotyczy pracownika objętego szczególną ochroną, np. pracownicy w ciąży, to obowiązują standardowe zasady ochrony.

Umowa na zastępstwo jest zatem ciekawą formą, bardzo korzystną dla pracodawcy, natomiast niedającą pewności zatrudnienia w dłuższym okresie. Z drugiej strony pracownik, który zgadza się na zastępstwo, zyskuje możliwość pokazania się z jak najlepszej strony, co daje szansę na to, że nawet po powrocie zastępowanej osoby otrzyma propozycję przejścia na normalny etat.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie