Jak zwiększyć lojalność pracownika? Najlepsze sposoby

Krzysztof Jagielski
27.07.2017

Każdy zna powiedzenie o niewolniku, z którego nie ma pracownika. Jednak pracodawcom bardzo zależy na tym, aby mocno „przywiązać” swoich podwładnych do firmy. Najgorsza jest bowiem sytuacja, w której pracownik zostaje przeszkolony, zdobywa cenne kwalifikacje, a następnie bez skrupułów odchodzi do konkurencji. Kluczowym elementem zarządzania zespołem jest zatem zwiększenie lojalności pracownika wobec pracodawcy. Jak to zrobić?

Dobra umowa

Pisząc „dobra” mamy na myśli taką, która rzeczywiście dość mocno wiąże pracownika z miejscem pracy. Powszechnie wiadomo, że dla pracowników najatrakcyjniejsze są umowy o pracę zawierane bezterminowo. Podwładnemu daje to poczucie bezpieczeństwa (gwarancja świadczeń pozapłacowych, możliwość zaciągnięcia kredytu), natomiast pracodawcy pozwala wiązać z pracownikiem dalekosiężne plany.

Najgorsze są natomiast tzw. umowy śmieciowe, które można wypowiedzieć w praktycznie każdej chwili. Nie mają one wartości dla pracowników, co skutkuje tym, że podwładny już pracując w danej firmie, rozgląda się za ofertami konkurencji.

Szkolenia

Wielu pracodawców obawia się, że inwestycja w szkolenie kadr może się nie zwrócić, ponieważ część pracowników wykorzysta nabyte umiejętności u konkurencji. Jednak warto podjąć to ryzyko, bo okazuje się, że pracownicy, którzy często biorą udział w szkoleniach i kursach finansowanych przez pracodawców, znacznie mocniej zżywają się z firmą i są wobec niej lojalni.

Imprezy firmowe

Nic tak nie zacieśnia więzi w zespole, jak wspólna impreza i zabawa. Ten fakt jest wykorzystywany od wielu lat, choć niektórym pracodawcom tzw. „wyjazdy integracyjne” bardzo źle się kojarzą, dlatego rezygnują z ich organizacji. Zupełnie niepotrzebnie.

Integrację można przeprowadzić na wiele sposobów i niekoniecznie przy stole zastawionym alkoholem. Wyspecjalizowane firmy zorganizują dowolny event, który naprawdę wzmocni team spirit i sprawi, że pracownicy poczują się związani z firmą. To wpłynie na ich lojalność.

Dobre zarządzanie zespołem

W zarządzaniu ważne jest nie tylko to, aby wymagać, ale także widzieć w pracowniku człowieka, który ma swoje problemy, radości i życie poza pracą. To zadanie dla lidera zespołu, managera lub w przypadku małej firmy – właściciela. Nie jest przypadkiem, że najbardziej lojalni są pracownicy firm rodzinnych, w których wszyscy mają ze sobą bliski kontakt.

Dla pracowników ważne są drobne gesty, jak np. premia świąteczna (niekoniecznie pieniężna), pamięć o urodzinach czy troska o zdrowie chorego rodzica.

W naszym zestawieniu nie ma słowa o pieniądzach. Wynika to z tego, że wynagrodzenie wcale nie jest najważniejszym elementem wpływającym na lojalność pracownika. Zawsze przecież może się znaleźć firma, która zaoferuje mu jeszcze więcej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie