Dobra znajomość obsługi komputera – dlaczego nie powinieneś wpisywać tego w CV?

Remigisz Szulc
20.05.2019

Tworzenie CV to bardzo ważny etap starania się o nową pracę. Od tego, jakie informacje znajdą się w tym piśmie i jak zostaną zaprezentowane, w dużej mierze zależy to, czy osoba czytająca CV w ogóle zainteresuje się danym kandydatem i zaprosi go na rozmowę. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest wpisywanie do CV frazesów, w tym tytułowej „dobrej znajomości obsługi komputera”. Dlaczego takie stwierdzenie działa na Twoją niekorzyść? Przeczytaj.

Żaden konkret

Pracodawcy preferują jednak konkretne rozmowy i nie za bardzo mają czas, aby bawić się w podchody. Stwierdzenie „dobra znajomość obsługi komputera” w zasadzie niczego nie mówi o faktycznych umiejętnościach kandydata. Już lepiej brzmi „podstawowa znajomość obsługi komputera” – tutaj przynajmniej wiadomo, że dana osoba potrafi co najwyżej włączyć komputer i uruchomić edytor tekstu oraz przeglądarkę internetową.

Dobra, czyli… słaba

W praktyce wygląda to tak, że pisanie o „dobrej znajomości obsługi komputera” działa na niekorzyść kandydata. Pracodawca czy reprezentujący go rekruter może uznać, że dana osoba próbuje w ten sposób zamaskować swój niski poziom kompetencji informatycznych, czemu służy użycie tak ogólnikowego stwierdzenia.

Obecnie wymaga się, aby w CV umieszczać informacje, które są w jakikolwiek sposób poparte faktami. Jeśli piszesz, że potrafisz coś robić dobrze, to warto podać przykład, który takie stwierdzenie uwiarygodni. W przypadku dobrej znajomości języka angielskiego (kolejny nadużywany frazes) będzie to chociażby informacja o tym, że kandydat ukończył kurs językowy na poziomie średniozaawansowanym.

Jak zatem „pochwalić” się znajomością obsługi komputera w CV?

Przede wszystkim trzeba zadbać o to, aby osoba czytająca CV mogła sobie wyobrazić, jakie rzeczywiste kompetencje w zakresie obsługi komputera ma dany kandydat. Posłużmy się tutaj prostym przykładem.

Jeśli dobrze znasz środowisko oprogramowania MS Office, to zamiast pisać „dobra znajomość Office” pochwal się tym, że potrafisz tworzyć tabele przestawne w MS Excel czy używać zaawansowanych funkcji edytora tekstu w MS Office.

Świetnym rozwiązaniem, które z pewnością wyróżni Twoje CV i zwiększy szansę na to, że zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, będzie też podanie np. linków do gotowych prac, jakie wykonałeś w danym środowisku komputerowym – chociażby prezentacji przygotowanej w PowerPoint.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie