Jak szukać pracy w administracji publicznej?

Maciej Piwowski
14.04.2025

Choć nie należy do najlepiej płatnych, to daje coś bezcennego: pewność zatrudnienia. Praca w administracji państwowej lub samorządowej może być całkiem atrakcyjną ścieżką zawodową. Nic dziwnego, że wiele osób chce pracować w szeroko rozumianym urzędzie. Gdzie szukać takich ofert? Na początek zajrzyj do naszego poradnika.

Sprawdzone źródła ofert pracy w administracji rządowej

Ogłoszenia o wolnych stanowiskach w urzędach administracji rządowej znajdziesz przede wszystkim w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Można je filtrować według:

  • nazwy urzędu,
  • województwa,
  • miejsca pracy,
  • stanowiska.

Ogłoszenia są publikowane także na stronach poszczególnych instytucji – np. w BIP Ministerstwa Zdrowia. Warto zatem zacząć od zajrzenia na strony internetowe KPRM i innych instytucji administracji rządowej czy samorządowej.

Jak aplikować na stanowisko?

Po znalezieniu interesującej oferty, należy złożyć komplet dokumentów, zgodny z wymaganiami postawiony w treści ogłoszenia. Zazwyczaj wymagane jest przesłanie:

  • CV i listu motywacyjnego;
  • Oświadczenia kandydata o zgodzie na przetwarzanie danych, niekaralności, obywatelstwie i pełni praw publicznych;
  • Kopii dokumentów potwierdzających wykształcenie i doświadczenie zawodowe.

Służba przygotowawcza

Osoby podejmujące po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej lub samorządzie odbywają tzw. służbę przygotowawczą. Jej celem jest praktyczne i teoretyczne przygotowanie do wykonywania obowiązków. Służba trwa maksymalnie 4 miesiące i kończy się egzaminem. Obowiązek ten nie dotyczy absolwentów Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, a w uzasadnionych przypadkach może zostać zniesiony przez pracodawcę.

Praca w administracji samorządowej

Takie same zasady naboru obowiązują w urzędach miast, gmin, starostwach czy urzędach marszałkowskich - tutaj również ogłoszenia o pracę muszą być opublikowane w BIP danej jednostki, a dodatkowo są wywieszone w urzędzie czy kolportowane w lokalnej prasie oraz mediach społecznościowych.

Podobnie jak w przypadku administracji rządowej, kandydaci do pracy w samorządzie przechodzą służbę przygotowawczą zakończoną egzaminem. Po okresie próbnym możliwe jest zatrudnienie na stałe.

Dodajmy, że proces rekrutacji w administracji publicznej jest jawny, a informacje o wynikach naborów są publikowane w BIP i w urzędach.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie