Powrót do biura po lockdownie. Jakich obowiązków musi dopełnić pracodawca?

Andrzej Winnicki
10.08.2020

To nie był łatwy rok dla przedsiębiorców. Wielu niestety nie przetrwało lockdownu, inni wyszli z niego mocno poobijani, a tylko nieliczni się na nim solidnie wzbogacili. Jeśli niedawno podjąłeś decyzję o tym, że pracownicy mają zakończyć pracę zdalną i wrócić do biura, to najpierw musisz zadbać o kilka podstawowych rzeczy. Jakich? Przygotowaliśmy dla Ciebie gotową checklistę.

Solidne sprzątanie

Zanim pracownicy wrócą do biura, pewnie pospiesznie opuszczonego, musisz przeprowadzić w nim gruntowne porządki. Wynajmij firmę sprzątającą, która wyczyści biuro na błysk, uprzątnie porozrzucane papiery, zdezynfekuje podłogi i sanitariaty. Nie zaszkodzi również wyczyszczenie i odgrzybienie systemu wentylacji i klimatyzacji. Chodzi przecież o to, aby pracownikom chciało się pracować w biurze, a komfortowe, higieniczne warunki zawsze temu sprzyjają.

Dezynfekcja

Jest niezbędnym etapem przygotowań do powrotu do biura. Można ją przeprowadzić w trakcie sprzątania, ale lepiej będzie powtórzyć ją tuż przed ponownym udostępnieniem pomieszczeń pracownikom. Do dezynfekcji należy użyć specjalnych płynów zawierających minimum 60% czystego alkoholu.

Zestawy ochronne

Pracownicy bezwzględnie muszą mieć stały dostęp do różnego rodzaju środków ochronnych i profilaktycznych – najważniejsze są płyny do dezynfekcji rąk, które należy umieścić w dozownikach i poustawiać w kilku miejscach w biurze oraz oczywiście w łazienkach. Dodatkowo możesz zapewnić pracownikom maseczki oraz rękawiczki – dotyczy to w szczególności tych osób, które mają codzienny kontakt z ludźmi z zewnątrz (handlowcy, recepcjoniści etc.).

Zwiększenie odległości między biurkami

Musisz oczywiście pamiętać o wciąż obowiązującej zasadzie dystansu społecznego. Zalecane jest, aby pracownicy mogli zachować około 1,5-metrowe odległości od siebie. W tym celu trzeba przeorganizować układ mebli i poszczególnych stanowisk w biurze. Być może okaże się wówczas, że przestrzeń jest zbyt mała. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak zaproponować pracownikom np. pracę zmianową lub częściowo kontynuowanie home office.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.