Co musisz wiedzieć o samodzielnym publikowaniu książki?

Piotr Kowalczyk
19.12.2017

Masz talent, wizję, chęć do pracy, a jednak żaden wydawca nie chce zainteresować się wydaniem Twojej książki? Nic straconego! Dzisiejsza technologia pozwala na samodzielne opublikowanie i to w takich cenach, które nie wymagają sięgania po wielotysięczne kredyty. Eksperci z jkbprint.pl podpowiedzą, na co musisz zwrócić uwagę, jeśli rozważasz wprowadzenie swojej książki na rynek

1. Samodzielne publikowanie jest łatwe.

Samodzielne publikowanie drukowanej książki jest łatwiejsze niż myślisz. Wystarczy, że wybierz rozmiar swojej książki, przekonwertujesz rękopis Worda w plik PDF, stworzysz okładkę w Photoshopie i prześlesz wszystko do wybranej przez siebie drukarni. Po oficjalnym opublikowaniu książki możesz wprowadzić zmiany w okładce i tekście, jednak niekiedy będzie Cię to dodatkowo kosztować. To wszystko – już jesteś w posiadaniu swojej książki w takim nakładzie, jaki sobie zażyczysz, gratulacje!

2. Zacznij od e-booka

Jeśli Twoja książka będzie bez grafik, ilustracji lub zdjęć, to warto najpierw ją „przetestować” w formie e-booka, zanim zdecydujesz się na wersję papierową. O wiele łatwiej jest wyprodukować e-book, zwłaszcza jeśli chodzi o formatowanie i projektowanie okładek. Możesz także wycenić wersję cyfrową o wiele taniej niż fizyczną książkę, dzięki czemu łatwiej będzie Ci ją sprzedać. To z kolei pozwoli Ci zobaczyć, czy istnieje zainteresowanie na Twoją twórczość i ocenisz, czy opłaca Ci ją drukować.

3. Jakość, jakość, jakość

Nie godź się na półśrodki. Nieważne, czy jest to Twoja pierwsza czy dwudziesta książka – zawsze wybieraj drukarnie, które są w stanie zapewnić Ci najlepszą jakość. Nikt z nas nie lubi płacić za coś, co nie jest dokończone lub nie prezentuje się dobrze. Zwróć więc uwagę na marginesy, intensywność wydruku, szczegółowość grafik itd. Najważniejszy jest jednak tekst – musi być idealny, pozbawiony błędów, literówek. Zdziwisz się, ale więcej osób zwróci większą uwagę na przesunięte litery w jednym wyrazie, niż na Twój styl pisarski.

4. Wyróżnij się

Jedną z niefortunnych wad posiadania niskiej bariery wejścia na nagle gorący rynek jest to, że teraz bardzo łatwo stać się autorem. Oznacza to, że Twoja książka będzie musiała się przebić przez niezliczoną liczbę poradników kosmetycznych, lifestylowych, słabych opowiadań i nieudanych bajek. Wzrost samodzielnego wydawnictwa cały czas postępuje, dlatego musisz zadbać o to, żeby to właśnie po Twoją książkę ludzie chcieli sięgać. Poświęć czas na poprawienie wszystkich błędów, dopracuj grafiki, wybierz odpowiedni rodzaj druku – niech Twoja praca nie zginie w morzu innych pozycji.

5. Racjonalnie określ swój budżet

Wydrukowanie książki może być opłacalne nawet w przypadku niewielkich nakładów, ale tylko wtedy, kiedy dokładnie będziesz wiedzieć, ile możesz na to wydać i jakich spodziewasz się zwrotów. Do wyboru masz druk cyfrowy, offsetowy i internetowy. Pierwszy z nich jest najlepszy dla książek o małym nakładzie – do 1000 sztuk. Sprawdza się zarówno w przypadku grafik, jak i samego tekstu. Dodatkowo możesz dzięki niemu otrzymać wersję próbną swojej książki, gdyż druk cyfrowy nie wymaga stosowania specjalnych pras. Nowoczesny offsetowy druk również może być opłacalny, jednak zwróci się dopiero po sprzedaniu 1500 egzemplarzy Twojej książki. Chcesz wiedzieć więcej o warunkach druku? Koniecznie wejdź na stronę drukarni JKB Print - https://www.jkbprint.pl/druk-ksiazek

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie