Jednym z warunków wyjścia z bezrobocia jest podniesienie swoich kwalifikacji zawodowych lub nabycie ich od podstaw. Osoby bez pracy obawiają się jednak, że nie będzie ich stać np. na ukończenie kursu. Tutaj z pomocą przychodzą urzędy pracy, które zapewniają wsparcie w pokryciu kosztów egzaminów i licencji niezbędnych do wykonywania określonego zawodu. Wyjaśniamy, kto może się o to ubiegać.
Jest to mało rozpowszechniona, a bardzo przydatna forma wsparcia finansowego przyznawana na wniosek osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy. Środki pokrywają koszty egzaminów umożliwiających zdobycie świadectw, uprawnień zawodowych, tytułów czy licencji wymaganych w danym zawodzie.
Wysokość dofinansowania nie może przekroczyć przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce – aktualne stawki można sprawdzić w komunikatach GUS.
Z dofinansowania skorzystać mogą m.in.:
Aby otrzymać dofinansowanie należy zarejestrować się w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna lub poszukująca pracy. Następnie składamy wniosek wraz z wymaganymi dokumentami – np. potwierdzeniem terminu i kosztu egzaminu/licencji oraz uzasadnieniem, że zwiększy to szanse na zatrudnienie.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku beneficjent zawiera umowę z urzędem pracy, która określi m.in. kwotę wsparcia, nazwę i termin egzaminu oraz warunki zwrotu środków w przypadku rezygnacji.
Po uzyskaniu uprawnień należy dostarczyć do urzędu dokument potwierdzający zdanie egzaminu lub uzyskanie licencji.
Dofinansowanie egzaminów i licencji to szansa na zdobycie nowych kwalifikacji, poprawę swojej sytuacji zawodowej i łatwiejszy powrót na rynek pracy, a także podjęcie zatrudnienia w nowym, może dużo atrakcyjniejszym czy bardziej poszukiwany, zawodzie, a nawet na rozpoczęcie działalności gospodarczej.