E-learning robi coraz większą karierę wśród osób, które chcą podnieść swoje kwalifikacje czy po prostu zdobyć wykształcenie. Z możliwości nauki online korzystają zarówno studenci, jak i czynni pracownicy, ale również dzieci, które z różnych (najczęściej zdrowotnych) przyczyn nie mogą uczęszczać na zajęcia w szkole. E-learning ma liczne zalety, ale także wady, z których istnienia trzeba sobie zdawać sprawę, by móc podjąć świadomą i korzystną decyzję odnośnie do modelu swojej edukacji.
Kluczową zaletą nauki online jest jej praktycznie nieograniczona dostępność. W zasadzie wystarczy tylko dostęp do Internetu i podłączone do niego urządzenie – może to być nawet smartfon czy tablet. Z tego względu już dzisiaj uważa się e-learning za największą nadzieję na zniwelowanie ogromnych różnic w poziomie edukacji, jakie panują między chociażby bogatą Europą a biedną Afryką.
E-learning jest również znacznie tańszą formą edukacji. Nie wymaga tworzenia placówek oświatowych gromadzących uczniów w jednym miejscu. „Wirtualna klasa” to Internet, który łączy osoby zainteresowane nauką ze specjalistami przekazującymi im konkretną wiedzę. Jeśli dany przedmiot nauczania nie wymaga ćwiczeń praktycznych, to w zasadzie edukację z tego zakresu spokojnie można ograniczyć tylko do e-learningu.
Dużą zaletą nauki online jest komfort. Uczeń, student czy kursant nie musi już tracić czasu i pieniędzy na dojazdy. Może się uczyć z domu, co jest szczególnie korzystne z punktu widzenia osób chorych i niepełnosprawnych. E-learning stanowi więc znakomitą odpowiedź na problem wykluczenia edukacyjnego.
Podnoszony do niedawna argument o tym, że e-learning nie gwarantuje odpowiedniego poziomu nauki, ponieważ trudno jest zweryfikować postępy ucznia, studenta czy kursanta, stracił już na aktualności. Obecnie programy e-learningowe są tak precyzyjne, że bez problemu da się przeprowadzać wiarygodne egzaminy online.
Trudno wskazać ewidentne wady tego rozwiązania, choć trzeba wspomnieć o potencjalnym ryzyku wykluczenia społecznego. Osoby, które korzystają z edukacji wyłącznie na poziomie Internetu, tracą naturalną potrzebę nawiązywania kontaktów międzyludzkich.
Ponadto warto zauważyć, że zwyczajnie nie każdy ma predyspozycje do tego, by uczyć się tylko online. Taka formuła może dawać zbyt duży komfort psychiczny, co oczywiście przekłada się na mniejszą motywację do czynienia postępów. Są również takie przedmioty, których nadal lepiej jest się uczyć w grupie – przykładem może być lektorat języka obcego, gwarantujący „żywy” kontakt z językiem.