Bądź mentorem dla swoich pracowników

Krzysztof Jagielski
25.11.2020

Pojęcie mentoringu zrobiło dużą karierę w korporacjach. Warto natomiast podkreślić, że ma ono zastosowanie także w dużo mniejszych firmach. Pracodawca, który wciela się w rolę mentora, zyskuje uznanie w oczach pracowników i wspiera swoją organizację. Wynikają z tego bardzo konkretne korzyści dla każdej ze stron. Dowiedz się, dlaczego powinieneś być mentorem dla swoich pracowników.

Na czym polega mentoring?

Mentoring jest czymś więcej niż tylko zarządzaniem zespołem. To filozofia przywództwa, którego fundamentem jest przekazywanie podwładnym wiedzy, dzielenie się własnym doświadczeniem i angażowanie się w to, aby członkowie zespołu robili stałe postępy. Mentor nie tylko wymaga, ale też daje konkretne narzędzia potrzebne do osiągania celów.

Oczywiście mentorem nie musi być sam właściciel firmy. Może powierzyć tę funkcję najlepszym managerom, oczekując od nich stałego nadzoru nad zespołem, wyznaczania kierunku, a także przemycania elementów edukacyjnych w relacjach z podwładnymi.

Jakie są korzyści z wprowadzenia mentoringu w firmie?

Przede wszystkim trzeba podkreślić, że korzyści odnoszą wszystkie strony relacji zawodowej: pracodawca, pracownicy, a na końcu cała organizacja, czyli po prostu firma.

Jeśli chodzi o pracowników, to z ich punktu widzenia najważniejszymi korzyściami z mentoringu są:

  • możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i czerpania z doświadczeń lepszych od siebie,
  • zacieśnianie relacji z przełożonym, co pozytywnie wpływa na atmosferę w miejscu pracy,
  • odczuwanie więzi z firmą, która w nich inwestuje i pozwala im się rozwijać,
  • łatwiejsze funkcjonowanie w organizacji, która stawia przed nimi konkretne wymagania i rozlicza z ich realizacji.

Korzyści odnosi również sam pracodawca, dla którego najważniejszymi zaletami mentoringu są:

  • możliwość zbudowania zespołu od podstaw, z ludzi, którzy pod jego skrzydłami rozwiną się w takim stopniu, aby zostać ekspertami w jakiejś dziedzinie,
  • mniejsze ryzyko utraty najlepszych pracowników, którzy dzięki mentoringowi czują większą więź z miejscem pracy,
  • niższe koszty pozyskiwania pracowników z rynku,
  • zbudowanie atrakcyjnej marki pracodawcy,
  • możliwość wychwycenia talentów, na których będzie budowana przyszłość firmy,
  • wypracowanie sobie silnej pozycji przywódcy zespołu.

Wszystkie te korzyści składają się również na sukces przedsiębiorstwa. W firmach, w których stosuje się mentoring, zawsze panuje lepsza atmosfera, a to wpływa na efektywność pracy i tym samym na wyniki finansowe.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie