Błędy, przez które nigdy nie zyskasz zaufania członków Twojego zespołu

Remigisz Szulc
06.04.2020

Praca w zespole jest dziś właściwie standardem w każdej branży. Większość firm, również tych z sektora MŚP, tworzy zespoły, bo w ten sposób można zmaksymalizować efektywność poszczególnych pracowników. Faktem jest natomiast, że nie wszyscy się w takich warunkach odnajdują. Dołączenie do nowego zespołu samo w sobie jest stresujące, bo przecież nie wiadomo, z kim właściwie przyszło nam pracować. Pierwszym krokiem do zbudowania dobrych relacji z członkami zespołu jest zdobycie ich zaufania. Aby było to możliwe, musisz unikać tych kilku typowych błędów.

Izolowanie się

Nikt oczywiście nie zmusi introwertyka do tego, aby z dnia na dzień stał się duszą towarzystwa. Staraj się jednak funkcjonować w zespole nie tylko na niwie zawodowej. Jeśli konsekwentnie odmawiasz np. wspólnego wyjścia na piwo, to w końcu zespół Cię zwyczajnie odrzuci i praca w nim będzie katorgą.

Wychodzenie przed szereg

Ambicja i kreatywność to nic złego, ale skoro działasz w zespole, to musisz z nim współpracować. Sukcesy są wspólne, porażki oczywiście też. Dlatego staraj się powściągnąć swoje zapędy do samodzielnego prezentowania efektów pracy przełożonemu. Nie wyskakuj też z pomysłami, które nie zostały uzgodnione z resztą zespołu, bo to postawi Twoich kolegów w niezręcznej sytuacji.

Donoszenie

Nikt nie lubi donosicieli, a już szczególnie w pracy. Jeśli, nawet mając dobre intencje, donosisz na swoich kolegów z zespołu, to nie licz na zyskanie sympatii, a tym bardziej zaufania. Widząc, że inni popełniają jakieś poważne błędy czy nawet łamią przepisy, zacznij od zwrócenia im na to uwagi. W ten sposób możesz sobie wypracować autorytet. Informowanie przełożonego zostaw sobie na później, gdy wcześniejsza interwencja nie pomoże.

Podważanie zastanych zasad

Dołączając do nowego zespołu musisz respektować zasady, do których stosują się Twoi koledzy. A przynajmniej na początku. Dopiero wtedy, gdy wypracujesz sobie odpowiednio silną pozycję, możesz zacząć pracować nad zmianami – oczywiście tylko w sytuacji, gdy obecne zasady nie do końca Ci pasują. Nie zaczynaj natomiast od np. przestawiania mebli, wynoszenia kwiatów czy robienia porządków w lodówce, bo może to zostać bardzo źle odebrane przez pozostałych członków zespołu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie