Co wpływa na efektywność zespołu pracowników?

Krzysztof Jagielski
13.03.2019

Praca w zespole może być bardzo produktywna, ale jednocześnie frustrująca. Grupę tworzą przecież różne charaktery, co czasami prowadzi do otwartych konfliktów. Taki zespół nie przyniesie firmie niczego dobrego i prędzej czy później rozsadzi ją od środka. Tutaj ogromną rolę do odegrania ma manager zarządzający pracownikami. Jego decyzje i zachowania mają kluczowy wpływ na efektywność zespołu. Co należy robić, by stworzyć pracownikom optymalne warunki do wspólnej pracy nad projektami?

Jasny podział obowiązków

Sytuacja, w której członkowie zespołu gremialnie odpowiadają za wszystkie etapy realizacji projektu nie jest zdrowa i zawsze rodzi pole do konfliktów. Manager tworząc zespół musi więc od początku wyznaczyć, kto jaką pełni w nim role. Już na tym etapie warto wytypować lidera, który będzie np. referować postęp pracy i kontaktować się z bezpośrednim przełożonym.

Angażowanie się w pracę zespołu

Aby być naprawdę dobrym managerem zespołu warto od czasu do czasu wcielić się w rolę jego członków. Osoba zarządzająca powinna angażować się w prace nad projektem i w miarę możliwości przejmować część obowiązków – zwłaszcza wtedy, gdy zespół jest osłabiony np. z powodu choroby jednego z pracowników. Członkowie zespołu z pewnością to docenią.

Ucinanie konfliktów na wczesnym etapie

Gdy tylko do managera dotrą informacje o konfliktach w zespole, powinien natychmiast na nie zareagować. Bagatelizowanie nie przyniesie niczego dobrego i problem szybko się pogłębi. Manager musi wysłuchać wszystkich skonfliktowanych stron i uczciwie ocenić, kto ponosi największą winę za zaistniałą sytuację. Nie może być tak, że kogoś ominą konsekwencje tylko dlatego, że ma świetne wyniki, ale pod względem charakterologicznym nie nadaje się do pracy w grupie.

Chwalenie

Drobna rzecz, o której managerowie zbyt często zapominają. O wiele łatwiej przychodzi ganienie członków zespołu za słabe wyniki czy zbyt wolne tempo prac. Jeśli jednak projekt zostanie zrealizowany w terminie, a klient będzie z niego zadowolony, manager musi pochwalić swoich podwładnych i odpowiednio ich wynagrodzić. Nawet wtedy, gdy firma ma kłopoty finansowe. Nagrodą jest przecież nie tylko premia, ale też np. wyróżnienie członków zespołu przed resztą kadry czy zaproszenie pracowników na weekendowe piwo.

Efektywna praca zespołu przynosi firmie duże profity. To zawsze lepsze rozwiązanie niż rozdzielanie zadań pomiędzy odizolowanych od siebie pracowników. W grupie rodzą się świetne pomysły, członkowie zespołu wzajemnie się motywują. Warunkiem tak udanej współpracy jest jednak prawidłowe zarządzanie nią przez managera. Gdy tego zabraknie, zespół stanie się dla firmy poważnym problemem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie