Czy masz dobrego szefa? Sprawdź!

Marek Szydełko
07.01.2020

Dobry szef to marzenie niejednego pracownika, choć w rzeczywistości trudno jest jednoznacznie zinterpretować, w czym owa dobroć właściwie się przejawia. Dla części zatrudnionych idealny szef to taki, którego nie widać, za to zawsze na czas wypłaca pensje i nie zapomina o premiach. Inni natomiast wolą mieć przełożonego, od którego mogą się czegoś nauczyć. Istnieje zestaw uniwersalnych cech charakteryzujących dobrego szefa, co wynika z badań prowadzonych wśród pracowników. Sprawdź, czy Twój przełożony pasuje do tego modelu. 

Jest wymagający

Paradoksalnie dobrym szefem nie jest ten, który niczego nie wymaga od swoich pracowników. Takie podejście jest demotywujące. Sami pracownicy wręcz oczekują, że zostaną im przedstawione konkretne oczekiwania względem jakości ich pracy. Nikt nie lubi robić niczego bez sensu, a z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy szef sprawia wrażenie zobojętniałego. Praca dla samej pracy nie ma większej wartości, dlatego dobry przełożony musi być wymagający.

Jest sprawiedliwy

Tym, czego pracownicy szczególnie nie lubią, jest nierówne traktowanie, czyli faworyzowanie jednych kosztem drugich. Jeśli w firmie obowiązują klarowne zasady, których szef rygorystycznie przestrzega, to takie przedsiębiorstwo zawsze będzie uchodzić za dobre miejsce pracy. Dzięki temu pracownicy dokładnie wiedzą, co muszą zrobić, aby na przykład zasłużyć na awans, premię czy zwykłą pochwałę. Nierówne traktowanie działa na zespół demotywująco i taki szef nigdy nie zyska sobie szacunku wśród pracowników.

Jest wyrozumiały

Dobry szef nie jest zamordystą, bo nie musi taki być. Potrafi wypracować sobie autorytet, jednocześnie pozostając człowiekiem. Życie jest nieprzewidywalne, a dla przeciętnego pracownika praca nie jest sensem jego istnienia. Dlatego pożądaną cechą u przełożonego jest umiejętność zrozumienia problemów pracowników, oferowania im pomocy w trudnej sytuacji i nawet przymykania oka, gdy wartościowy podwładny ma po prostu gorszy dzień.

Potrafi się jasno komunikować

Bycie dobrym szefem zawsze jest ściśle związane z umiejętnością jasnego przekazywania swoich myśli i poleceń. Jeśli pracownicy funkcjonują w warunkach firmowego chaosu, działają po omacku, a później są krytykowani za popełnienie błędu, to nigdy nie będą darzyć przełożonego szacunkiem i sympatią. Nieprzypadkowo w najlepiej zarządzanych przedsiębiorstwach świata szczególny nacisk kładzie się na kwestię tzw. feedbacku, czyli klarownej, konkretnej informacji zwrotnej od przełożonego.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie