Freelancing a nisza - jak trafić do właściwych odbiorców?

Antoni Kwapisz
02.04.2019

W dwudziestym pierwszym wieku ludzkość osiągnęła wiele, dlatego też nowinki technologiczne są coraz rzadsze. Nowości na rynku często biorą się z ulepszania tego, co mamy lub wracania do retro-trendów. Jednak rynek państwowy, jak również globalny, dalej stwarza wiele możliwości. Nisza jest słowem-kluczem dla każdego freelancera. To on jest odpowiedzialny za stworzenie konkurencyjnej usługi, znalezienia i przekonania do niej klientów, a także wygenerowania sprzedaży. Jak zrobić to z głową? Przede wszystkim nie warto wybierać dobrze znanych i popularnych wśród konkurencji rozwiązań. Freelancer będzie w takiej sytuacji płotką w oceanie zamieszkanym przez rekiny biznesu - osobniki o wiele lepiej radzące sobie z analizą potrzeb rynkowych, potrafiące bez problemu dostosować się do nich.

Biznes plan i SWOT nie są nudną nudną i nieprzydatną analizą

Jeżeli miałeś przyjemność uczestniczenia w zajęciach traktujących o przedsiębiorczości, zapewne wiesz dokładnie, czym jest analiza SWOT. Zapewne musiałeś stworzyć biznes plan i odnieść się do wielu aspektów ekonomicznych. Wcześniej mogło to być jedynie mniej lub bardziej rozwijającym ćwiczeniem. Teraz analizujesz rynek dla siebie. Jeżeli zaczniesz pracować na siebie bez jakichkolwiek danych, Twoje założenia szybko mogą zostać zweryfikowane przez rzeczywistość. Wykonanie chociażby podstawowych badań konsumenckich i stworzenie solidnej strategii biznesowej pozwoli Ci określić, czego chcesz i możesz się spodziewać. Określając swoje mocne i słabe strony zmniejszasz ryzyko niepowodzenia i wiesz, na jakie aspekty szczególnie zwracać uwagę.

Śledzenie długotrwałych trendów rynkowych

W tym przypadku wymagana będzie wiedza i doświadczenie. Analiza danych i ich zestawianie również pomoże Ci odpowiedzieć na najważniejsze pytania. Jeżeli chcesz zająć się projektowaniem wnętrz, skup się na znalezieniu grupy odbiorców, której najbardziej odpowiadać będzie Twoje poczucie estetyki. Ekskluzywne i minimalistyczne wnętrza mogą podobać się wielu, jednak nie są one najbardziej praktyczne. Na drewniane elementy nie każdego będzie stać. Na początku przekonaj do siebie mniejsze grono, aby później stopniowo powiększać grupę klientów.

Dostosowanie usług do wybranej grupy odbiorców

Nie zaczniesz generować sprzedaży, jeżeli Twoje usługi nie będą spełniać oczekiwań rynkowych. Dzięki dokładnej analizy rynku możesz zauważyć, że niektóre usługi radzą sobie lepiej od innych, choćwydają się do siebie podobne lub bardzo zbliżone. Jeżeli chcesz pracować z domu prowadząc bloga, pisz o tym, co dana nisza uważa za istotne. Nie wystarczy w tym przypadku powtarzać informacje, które można znaleźć na każdym innym blogu. Może warto podejść do tematu od niekonwencjonalnej strony albo zaciekawić odbiorców swoją opinią?

Kryteria pomagające wybrać niszę

Wybór odpowiedniej grupy odbiorców to ogromny ciężar dla freelancera. Od tego zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Aby znaleźć odpowiednią niszę, powinieneś się upewnić, czy spełnia takie kryteria jak:

  • duża konwersja ze sprzedaży,
  • wysoka marża zysku,
  • niska potrzeba zaangażowania w obsługę klienta.

Oczywiście nie każda nisza musi spełniać wszystkie powyższe kryteria. Należy je traktować jako wskazówki do osiągnięcia dochodów. Nisze, których należy za to unikać przynoszą niską marżę ze sprzedaży oraz wymagają dużego zaangażowania przy obsłudze klienta.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie