Bycie dobrym pracodawcą jest mocno ogólnikowym stwierdzeniem, które może być interpretowane na wiele różnych sposobów. Istnieją jednak dość uniwersalne wartości, jakimi cechują się świetni pracodawcy, mający szacunek u pracowników, cieszący się dobrą opinią w branży i po prostu lubiani. Chcesz za takiego uchodzić? W takim razie w pierwszej kolejności zacznij dbać o swój zespół. Oto, co powinieneś robić każdego dnia.
Chodzi tutaj oczywiście o rozwój zawodowy, który ma dziś ogromne znaczenie dla dużej grupy pracowników – przede wszystkim należących do młodszego pokolenia. Pracodawcy często niesłusznie obawiają się, że inwestycja w kompetencje pracowników się im w żaden sposób nie zwróci, bo nigdy przecież nie wiadomo, czy podwładni nie postanowią nagle zmienić pracy. Nie należy do tego tak podchodzić. Inwestując w pracowników tak naprawdę inwestujesz w konkurencyjność firmy, a także pracujesz na wizerunek atrakcyjnego pracodawcy.
Dobry pracodawca wierzy we własnych ludzi i w pierwszej kolejności stara się szukać naturalnych liderów w swoim zespole. Jeśli potrzebuje managera, to zacznie od przeanalizowania kwalifikacji tych osób, które już u niego pracują. Wie, że awans jest świetnym narzędziem motywacyjnym – również dla tych osób, które go nie dostały, ale mają na to szansę w przyszłości. Wie też, że zatrudniając kogoś z zewnątrz natychmiast osłabi morale w zespole.
Konstruktywna krytyka jest naturalnym prawem pracodawcy, który przecież utrzymuje swoich pracowników i może od nich wymagać więcej. Nigdy jednak nie powinieneś sobie pozwalać na krytykowanie podwładnych w obecności innych osób. Działa to demobilizująco i może spowodować, że pracownicy przestaną Ci ufać. Stąd już tylko krok do utracenia najbardziej wartościowych osób.
Atmosferę można wypracować nie tylko dobrymi pensjami i benefitami. Przede wszystkim trzeba tutaj zadbać o jasne zasady, które są zrozumiałe dla wszystkich i przestrzegane na każdym poziomie – również managerskim i właścicielskim. Reaguj na wszelkie zachowania, które mogą psuć atmosferę w zespole. Nie zapominaj o chwaleniu pracowników, gdy na to zasługują.