Jak wytłumaczyć pracownikowi, dlaczego nie dostał premii?

Piotr Kowalczyk
15.02.2021

Premia jest bardzo oczekiwaną przez pracowników formą gratyfikacji pozapłacowej. Większość zatrudnionych liczy na to, że na przykład przed świętami czy wakacjami otrzymają od pracodawcy dodatkowe wynagrodzenie w uznaniu dla ich wysiłków czy po prostu „pro forma”, w ramach polityki motywacyjnej firmy. Brak premii jest ciężkim zawodem, co może spowodować, że pracownik postanowi rozstać się z obecnym pracodawcą. Aby do tego nie dopuścić, należy w jasny sposób zakomunikować podwładnemu, dlaczego tej premii nie dostał. Jakich argumentów powinieneś użyć podczas trudnej rozmowy z pracownikiem?

Pokaż mu twarde dane

Oczywiście pod warunkiem, że to w oparciu o nie podjąłeś decyzję o nieprzyznawaniu pracownikowi premii. W takiej sytuacji jesteś w komfortowym położeniu. Pokaż pracownikowi, że w ostatnim ocenianym okresie jego efektywność wyraźnie spadła. Być może będzie to przyczynek do ujawienia przez niego jakichś problemów osobistych, które od dawna go dręczą i odbijają się na jego wynikach. Wówczas zapewnij go o swoim wsparciu i zmotywuj do tego, aby się poprawił i zapracował na premię w przyszłości.

Twarde dane sprawdzają się zdecydowanie najlepiej, bo nie da się z nimi dyskutować. Właśnie dlatego w każdej firmie należy wprowadzić jasny, przejrzysty system, w oparciu o który pracodawca ustala wysokość, liczbę oraz częstotliwość przyznanych premii.

Wyjaśnij zasady przyznawania premii

Pracownicy powinni wiedzieć, że premia nie ma charakteru uznaniowego, ale wynika z wkładu w rozwój przedsiębiorstwa. Ewentualnie pracodawca może zastrzec, że będzie oceniać także zaangażowanie czy stosunek pracownika do innych kolegów. Nie powinno być przecież tak, że premię dostają ci najbardziej bezwzględni, wspinający się na plecach innych członków zespołu, psujący atmosferę, ale do bólu skuteczni w np. sprzedawaniu produktów firmy.

Jeśli w Twoim przedsiębiorstwie funkcjonują zasady przyznawania premii i pracownik się z nimi zapoznał, to punkt po punkcie wyjaśnij mu, dlaczego nie spełnił kryteriów. Jednocześnie wskaż, w jakich dziedzinach powinien się podciągnąć, aby następnym razem znaleźć się na liście szczęśliwców. To dobry moment, by zastosować mentoring.

Przedstaw pracownikowi konkretne oczekiwania

Premia z reguły jest przyznawana za coś. Może to być np. najwyższa sprzedaż, ale równie dobrze zaangażowanie się pracownika w działania marketingowe na rzecz firmy czy też poprawienie swoich wyników w ocenianym okresie.

Jeśli pracownik ma pretensje, że nie został doceniony, to nie chcąc go stracić powinieneś wyjaśnić mu, czego dokładnie od niego oczekujesz. Możesz np. powiedzieć, że dostanie premię, jeśli w ciągu najbliższych 6 miesięcy ani razu nie spóźni się do pracy i pozyska 2 nowych klientów. Konkretne określenie oczekiwań i wyznaczenie celów działa na większość pracowników mobilizująco.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.