W życiu bywa i tak, że tracimy pracę czy jesteśmy zmuszeni do zamknięcia biznesu. W takiej sytuacji warto skorzystać z prawa do nabycia statusu osoby bezrobotnej. Rejestracja w Urzędzie Pracy to żaden wstyd, a daje szereg przywilejów, m.in. prawo do pobierania zasiłku czy zachowania ciągłości ubezpieczenia. Jak zarejestrować się jako osoba bezrobotna? Można to zrobić zarówno osobiście, jak i przez Internet.
Osoby ubiegające się o status bezrobotnego mogą dokonać rejestracji osobiście, odwiedzając Powiatowy Urząd Pracy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. W takim przypadku należy dostarczyć wszystkie wymagane dokumenty i podpisać oświadczenie o prawdziwości przekazanych danych. Status osoby bezrobotnej nabywa się w dniu zgłoszenia się do urzędu i podpisania wymaganych dokumentów.
Aby uniknąć długiego oczekiwania w urzędzie, można skorzystać z opcji prerejestracji, dostępnej na stronie www.praca.gov.pl.
Osoba ubiegająca się o status bezrobotnego może wstępnie przekazać wymagane dane online, a urząd wyznaczy termin spotkania w celu dostarczenia niezbędnych dokumentów. Termin ten nie przekracza 7 dni roboczych od dnia przekazania danych. Jeśli osoba nie stawi się w urzędzie w wyznaczonym terminie, dane zostaną usunięte z systemu.
Pełna rejestracja przez Internet jest możliwa dla osób posiadających kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany na platformie ePUAP. W takim przypadku wszystkie wymagane dokumenty należy zeskanować i dołączyć do wniosku rejestracyjnego na stronie www.praca.gov.pl.
Po złożeniu wniosku, status osoby bezrobotnej nadawany jest w dniu jego przesłania. Dzięki temu osoba rejestrująca się nie musi osobiście odwiedzać urzędu.