Jakim jesteś pracownikiem: proaktywnym czy reaktywnym?

Mariusz Siwko
23.02.2018

Naprawdę warto sobie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ ma to kluczowe znaczenie dla rozwoju Twojej kariery zawodowej. Zacznijmy jednak od początku, czyli od wyjaśnienia, czym jest postawa proaktywna a czym reaktywna w pracy. Którzy pracownicy są bardziej cenieni przez pracodawców? Dowiesz się tego z naszego poradnika.

Pracownik proaktywny

Mianem pracownika proaktywnego psycholodzy określają osobę, która nie czeka na polecenia przełożonego, ale sama wykazuje inwencję i potrafi brać sprawy we własne ręce. Nie robi tego jednak wyłącznie z myślą o sukcesie firmy, w której pracuje. Najważniejsze jest dla niej wyznaczanie sobie celów zawodowych, które zaprowadzą ją na szczyt.

Pracownicy proaktywni są nastawieni na sukces. Zwykle mają określoną ścieżkę rozwoju zawodowego i konsekwentnie dążą do pokonywania kolejnych etapów. Są to także osoby mające własne zdanie, potrafiące je wyrazić i wskazywać – w ich mniemaniu – lepsze rozwiązania.

Pozytywną cechą osób proaktywnych jest zaangażowanie we wszystko, co robią. Dobrze pracują w zespole, potrafią stać się liderami grupy, szukają najlepszych sposobów na zrealizowanie danego projektu. Nie potrzebują ciągłego nadzoru i wyznaczania im zadań.

Z drugiej strony pracownicy proaktywni nie zawsze są lubiani przez współpracowników i przełożonych. Głównie dlatego, że są ambitni, wychylają się, co bywa odbierane, jako „udziwnianie”.

Pracownik reaktywny

Jest całkowitym przeciwieństwem pracownika proaktywnego. Ta postawa jest o wiele częściej spotykana w miejscach zatrudnienia. Osoby reaktywne są bierne, wolą odbierać polecenia i źle czują się poza strefą komfortu. Najbardziej zależy im na tym, aby robić swoje, bez zwracania na siebie uwagi.

Częstą cechą pracownika reaktywnego jest lenistwo. Taka osoba potrafi wykonywać swoje zadania minimalnym nakładem sił. Nie daje więcej niż musi. Poproszony o zostanie w pracy po godzinach, zawsze w pierwszej kolejności zapyta o dodatkową zapłatę. Liczą się dla niego przede wszystkim profity finansowe, a pracę traktuje wyłącznie w kategorii źródła utrzymania.

Pracownik reaktywny nie zastanawia się nad przyczyną porażki zawodowej. Uznaje, że to wina przełożonego czy współpracowników. Lubi zrzucać odpowiedzialność na innych. Często jest sfrustrowany, choć otwarcie o tym nie mówi.

Twoim celem powinno więc być prezentowanie postawy pracownika proaktywnego. Tylko wtedy masz realne szanse na sukces zawodowy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie