Junior, mid i senior – czym różnią się te stanowiska w branży IT?

Krzysztof Jagielski
12.11.2024

Branża IT jest bardzo specyficzna pod względem nazewnictwa konkretnych stanowisk i kwalifikacji. Osoby nieznajomione z tym sektorem mogą mieć trudności ze zorientowaniem się, kto jest kim i np. zajmuje wyższe miejsce w hierarchii kompetencyjnej. To spore utrudnienie także dla osób planujących karierę w IT, ale niemających w niej żadnego doświadczenia. Na dobry początek poznaj podstawowe różnice między stanowiskami juniora, mida i seniora.

Junior

Jest to stanowisko przeznaczone dla osób rozpoczynających karierę w IT, bez lub z niewielkim doświadczeniem zawodowym. Mogą to być np. absolwenci kursów programowania, stażyści, absolwenci studiów bez praktyki w zawodzie itd.

Juniorzy z reguły wykonują proste zadania pod ścisłym nadzorem bardziej doświadczonych członków zespołu, krok po kroku nabywając umiejętności pozwalające im wspinać się po szczeblach kariery i uczestniczyć w bardziej wymagających projektach.

Mid (lub mid-level)

Jest to specjalista średniego szczebla, mający już kilka lat doświadczenia, mogący realizować część prac samodzielnie, bez nadzoru ze strony innych członków zespołu. Posiada wysokie kompetencje, potrafi realizować bardziej złożone zadania, rozwiązywać problemy i korzystać z zaawansowanych narzędzi programistycznych, ale nadal nie jest gotowy, aby kierować pracami zespołu czy wykonać projekt od początku do końca we własnym zakresie.

Senior

To stanowisko jest zarezerwowane dla doświadczonych specjalistów, zwykle mających minimum 5-letni staż pracy w branży. Seniorzy podejmują strategiczne decyzje techniczne, często kierują pracami mniejszych zespołów, pełnią również rolę mentorów młodszych pracowników. Wymaga się od nich doskonałych umiejętności pisania kodu oraz analitycznego myślenia, planowania i pełnej samodzielności w rozwiązywaniu problemów.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie