Współczesny rynek pracy nie premiuje jednoznacznie tylko osób posiadających kompetencje twarde lub miękkie. Najbardziej pożądani są pracownicy, którzy poza ścisłymi kwalifikacjami potrafią również funkcjonować w grupie i dopasować się do środowiska zawodowego. Wiele osób nadal nie potrafi jednak odróżnić kompetencji miękkich i twardych, dlatego pochylamy się nad tym tematem w naszym artykule, pokazując te różnice na konkretnych przykładach.
Kompetencje twarde, nazywane również kompetencjami specjalistycznymi, odnoszą się do konkretnej wiedzy i umiejętności związanych z wykonywaną pracą. Są to kompetencje, które można mierzyć i ocenić chociażby w oparciu o świadectwa, certyfikaty, dyplomy, referencje etc.
Przykłady kompetencji twardych to:
Kompetencje twarde często stanowią warunek konieczny dla rozpatrzenia kandydatury osoby starającej się o dane stanowisko.
Kompetencje miękkie, nazywane też umiejętnościami interpersonalnymi, są coraz bardziej doceniane przez pracodawców. Problem z nimi polega na tym, że są trudne do zmierzenia. Odnoszą się do mocno indywidualnych kwalifikacji, których w dużej mierze nie można się nauczyć, ponieważ wynikają np. z cech charakteru.
Przykłady kompetencji miękkich to:
Kompetencje miękkie mają kluczowy wpływ na efektywność pracy z innymi ludźmi. Niektóre z nich są szczególnie pożądane u osób, które mają zajmować stanowiska kierownicze, liderować zespołom czy zarządzać projektami.
Idealny pracownik to taki, który ma kompetencje twarde wymagane na danym stanowisku, natomiast jednocześnie ma kompetencje miękkie, które dają mu przewagę nad innymi osobami w relacjach międzyludzkich.