Na pewno wiesz, że kompetencje pracownika można podzielić na dwie podstawowe grupy: twarde i miękkie. Jeszcze do niedawna pracodawcy skupiali się niemal wyłącznie na tych pierwszych, ale od pewnego czasu obserwujemy zmianę tego trendu. Coraz więcej firm podczas rekrutacji zwraca uwagę na kompetencje miękkie kandydatów. W naszym poradniku wymieniamy te, które są szczególnie cenione.
To kluczowa kompetencja miękka z punktu widzenia pracodawców, którzy budują wewnętrzne zespoły i chcą mieć w nich osoby potrafiące ze sobą współpracować. Soliści nie mają tutaj czego szukać. Nawet wybitni specjaliści, którzy niszczą zespoły od środka, nie potrafią dogadać się ze współpracownikami czy w ogóle unikają jakiejkolwiek współpracy nie otrzymają oferty zatrudnienia.
Konfliktowy charakter pracownika jest poważnym problemem dla pracodawcy, ponieważ wystarczy jedna taka osoba, aby całkowicie rozregulować pracę całego zespołu i nawet stracić wysokiej klasy specjalistów odchodzących do konkurencji. Dlatego coraz więcej firm na etapie rekrutacji zwraca uwagę na to, czy kandydat ma charakter umożliwiający mu dobre dogadywanie się z pozostałymi członkami zespołu.
Chodzi tutaj o obowiązkowość i sumienność. Osoby, które mają cenne kompetencje twarde, natomiast cechuje je słomiany zapał i dość frywolne podejście do poleceń przełożonego stanowią spory problem i prędzej czy później będą musiały opuścić firmę. Pracodawcy nie chcą ryzykować takiego scenariusza, dlatego podczas rekrutacji mocno skupiają się na ocenie poziomu dyscypliny kandydata.
Jest to niezwykle ważna kompetencja miękka w czasach dość powszechnej pracy zdalnej. Pracodawcy, którzy budują rozproszone zespoły i z góry wiedzą, że nowy pracownik będzie choć częściowo wykonywać swoje obowiązki z domu, muszą mieć pewność, że przyjmują osobę potrafiącą się samoorganizować, niemającą problemu z punktualnością, skupioną, zaangażowaną i niepotrzebującą ciągłego nadzoru ze strony przełożonego.