Pokolenie Z: co musisz wiedzieć o pracownikach z tej grupy wiekowej?

Jerzy Biernacki
23.12.2019

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone już w XXI wieku lub chwilę przed millenium, uchodzi za wyjątkowo roszczeniowe, a tym samym trudne do zarządzania w miejscu pracy. Rzeczywiście, pracownicy z tej grupy wiekowej miewają wysokie wymagania i nie ułatwiają zadania starszemu liderowi. Nie jest jednak tak, że zatrudniając przedstawiciela pokolenia Z w firmie ryzykujesz ciągłymi nerwami i zepsuciem atmosfery. Musisz tylko wiedzieć, jakie są oczekiwania i wartości młodych osób, dopiero wkraczających na rynek pracy. Te najważniejsze wymieniamy w naszym poradniku.

Cenią sobie komfortowe warunki

A wręcz ich stanowczo oczekują. Pokolenie Z wychowało się w dobrobycie i nie widzi żadnego powodu, aby rezygnować ze swojego komfortu w imię zaspokojenia potrzeb pracodawcy. Młody pracownik bez ogródek zgłosi przełożonemu, że nie będzie pracować na zdezelowanym komputerze czy archaicznym monitorze, bo to negatywnie odbija się na jego efektywności.

Kariera na pierwszym miejscu

Osoby z pokolenia Z są wręcz wymarzonymi pracownikami dla korporacji. Plany związane z założeniem rodziny są dla nich bardzo odległe – tu i teraz chcą się maksymalnie skupić na karierze, samodoskonaleniu, rozwijaniu kompetencji. Uwaga jednak: w ślad za tym idzie ogromna ambicja, dlatego pracownik z pokolenia Z twardo oczekuje wzajemności i chce, aby jego starania były regularnie doceniane, np. w formie awansu.

Lubią być chwaleni

To bardzo charakterystyczna cecha dla pracowników z pokolenia Z. Mają oni silną potrzebę regularnego otrzymywania feedbacku od przełożonego, najlepiej oczywiście pozytywnego. Jeśli młody pracownik wykona zadanie na wysokim poziomie, to oczekuje, że zostanie za to oficjalnie pochwalony, a może nawet nagrodzony. Jest to spowodowane tym, że obecny system edukacji kładzie bardzo duży nacisk na ciągłą rywalizację.

Otwarci na zmiany

Ma to swoje zarówno dobre, jak i złe strony. Korzystne dla pracodawcy jest to, że pracownik z pokolenia Z raczej nie robi wielkich problemów, gdy proponuje mu się zmianę zakresu obowiązków czy wręcz stanowiska – chętnie uczy się nowych rzeczy. Jednocześnie ta otwartość może stanowić zagrożenie, ponieważ młodsi pracownicy nie przywiązują się zbyt mocno do miejsca zatrudnienia i bez skrupułów potrafią zmieniać pracodawców, jeśli tylko gdzieś zostaną im zaproponowane lepsze warunki.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie