Proces rekrutacji to dopiero początek - rozwój pracowników poprzez ocenę kompetencji pracowników jest ważny.
Nowoczesne, rozwijające się organizacje nie pozostawiają pracowników samych sobie. W takich firmach rozwój zatrudnionych osób odgrywa bardzo ważną rolę. Jednak rozwój jest pojęciem naprawdę szerokim i może dotyczyć wielu obszarów. W jaki sposób więc wspierać osoby zatrudnione w naszej firmie? Dlaczego rozwój kompetencji miękkich ma być newralgiczny w niedalekiej przyszłości? Sprawdziliśmy trendy i odpowiadamy na najważniejsze pytania – zapraszamy do artykułu.
Kompetencje twarde łatwo zmierzyć, prawda? Proces rekrutacji pozwala to zrobić w prosty, szybki i skuteczny sposób. Kiedy chcemy zweryfikować, jak kandydat radzi sobie z programem Microsoft Excel, dajemy mu jedno bądź dwa zadania do wykonania w tym programie. Kiedy chcemy przekonać się, czy kandydat faktycznie potrafi obsługiwać Adobe Illustrator, prosimy by zaprojektował prostą grafikę. A co z umiejętnościami miękkimi?
W odróżnieniu od umiejętności twardych, umiejętności miękkie nie są mierzalne. Jeśli chcemy więc zweryfikować czy kandydat ma takie umiejętności, zazwyczaj musimy zorganizować na rozmowie rekrutacyjnej scenkę bądź przeprowadzić Assessment Center. Umiejętności miękkie, nazywane także kompetencje miękkie, zdolności interpersonalne bądź zdolności osobiste, to cechy i umiejętności społeczne, które warunkują to, jak się zachowujemy w danej sytuacji, jak integrujemy się z grupą czy też jak organizujemy swoją pracę.
Do najbardziej pożądanych umiejętności miękkich zaliczamy m.in.:
I oczywiście choć umiejętności twarde są niezbędne, by poprawnie wykonywać obowiązki na danym stanowisku pracy, to eksperci zgodnie stwierdzają, że to właśnie na umiejętności miękkie będą kluczowe na rynku pracy w najbliższych latach.
Jeśli chcemy rozwijać umiejętności miękkie pracownika, powinniśmy zacząć od przeprowadzenia oceny kompetencji miękkich. Bardzo popularną metodą są testy kompetencji, wykorzystywane również podczas rozmów rekrutacyjnych. Testy kompetencji zawierają określone zadania bądź polegają na odegraniu scenki czy przedstawieniu sytuacji problemowej, z którą pracownik może mieć do czynienia podczas codziennych obowiązków.
Do oceny kompetencji miękkich wykorzystuje się także:
Dopiero przeprowadzenie dogłębnej analizy kompetencji miękkich pozwoli nam zrobić następny krok – czyli zaplanować działania, które pomogą nad nimi pracować. Jak rozwijać umiejętności miękkie? Na rynku znaleźć można bardzo dużo szkoleń i warsztatów, z których warto skorzystać. Jednak nie można zapominać, że poza pomocą z zewnątrz, równie ważna jest samodzielna praca. Przede wszystkim odbywa się to poprzez codzienną praktykę, kontakty z innymi ludźmi, obserwowanie i analizowanie swoich reakcji w poszczególnych sytuacjach. Takie działania na pewno przyniosą oczekiwane rezultaty i to znacznie szybciej niż się ich spodziewamy. Powodzenia!
Artykuł partnera.