Proces rekrutacji pracownika

Andrzej Winnicki
21.10.2022

Proces rekrutacji to dopiero początek - rozwój pracowników poprzez ocenę kompetencji pracowników jest ważny.

Nowoczesne, rozwijające się organizacje nie pozostawiają pracowników samych sobie. W takich firmach rozwój zatrudnionych osób odgrywa bardzo ważną rolę. Jednak rozwój jest pojęciem naprawdę szerokim i może dotyczyć wielu obszarów. W jaki sposób więc wspierać osoby zatrudnione w naszej firmie? Dlaczego rozwój kompetencji miękkich ma być newralgiczny w niedalekiej przyszłości? Sprawdziliśmy trendy i odpowiadamy na najważniejsze pytania – zapraszamy do artykułu.

Co to są kompetencje miękkie i dlaczego są tak istotne?

Kompetencje twarde łatwo zmierzyć, prawda? Proces rekrutacji pozwala to zrobić w prosty, szybki i skuteczny sposób. Kiedy chcemy zweryfikować, jak kandydat radzi sobie z programem Microsoft Excel, dajemy mu jedno bądź dwa zadania do wykonania w tym programie. Kiedy chcemy przekonać się, czy kandydat faktycznie potrafi obsługiwać Adobe Illustrator, prosimy by zaprojektował prostą grafikę. A co z umiejętnościami miękkimi?

W odróżnieniu od umiejętności twardych, umiejętności miękkie nie są mierzalne. Jeśli chcemy więc zweryfikować czy kandydat ma takie umiejętności, zazwyczaj musimy zorganizować na rozmowie rekrutacyjnej scenkę bądź przeprowadzić Assessment Center. Umiejętności miękkie, nazywane także kompetencje miękkie, zdolności interpersonalne bądź zdolności osobiste, to cechy i umiejętności społeczne, które warunkują to, jak się zachowujemy w danej sytuacji, jak integrujemy się z grupą czy też jak organizujemy swoją pracę.

Do najbardziej pożądanych umiejętności miękkich zaliczamy m.in.:

  • komunikatywność,
  • asertywność,
  • odporność na stres i presję czasu,
  • kreatywność,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • samodyscyplinę,
  • kulturę osobistą,
  • dobrą organizację pracy.

I oczywiście choć umiejętności twarde są niezbędne, by poprawnie wykonywać obowiązki na danym stanowisku pracy, to eksperci zgodnie stwierdzają, że to właśnie na umiejętności miękkie będą kluczowe na rynku pracy w najbliższych latach.

Jak rozwijać umiejętności miękkie w zespole?

Jeśli chcemy rozwijać umiejętności miękkie pracownika, powinniśmy zacząć od przeprowadzenia oceny kompetencji miękkich. Bardzo popularną metodą są testy kompetencji, wykorzystywane również podczas rozmów rekrutacyjnych. Testy kompetencji zawierają określone zadania bądź polegają na odegraniu scenki czy przedstawieniu sytuacji problemowej, z którą pracownik może mieć do czynienia podczas codziennych obowiązków. 

Do oceny kompetencji miękkich wykorzystuje się także:

  • Development Center – sesja DC oparta jest na podobnych założeniach, co Assessment Center, choć jej cele są oczywiście inne. Sesja AC służy do wyławiania talentów w procesie rekrutacji i selekcji, z kolei sesja DC to narzędzie rozwojowe. Development Center wspiera bowiem proces diagnozy mocnych stron i obszarów do rozwoju wśród zatrudnionych. W skład sesji DC najczęściej wchodzą zadania indywidualne i zespołowe, takie jak case study, koszyk zadań czy autoprezentacja.
  • ocena 360 stopni – to nic innego niż wieloźródłowa ocena pracownika, która pozwala na wyłonienie sprawiedliwych i wyczerpujących wniosków dotyczących zarówno mocnych i słabych stron, jak i wielu kompetencji miękkich, takich jak praca w grupie, asertywność, wychodzenie z inicjatywą, samodyscyplina, kreatywność itp. Podczas badania 360 stopni pracownik podlega ocenie przez przełożonego, kolegów z zespołu, podwładnych, klientów, a także dokonuje samooceny.

Sposoby na rozwijanie kompetencji miękkich

Dopiero przeprowadzenie dogłębnej analizy kompetencji miękkich pozwoli nam zrobić następny krok – czyli zaplanować działania, które pomogą nad nimi pracować. Jak rozwijać umiejętności miękkie? Na rynku znaleźć można bardzo dużo szkoleń i warsztatów, z których warto skorzystać. Jednak nie można zapominać, że poza pomocą z zewnątrz, równie ważna jest samodzielna praca. Przede wszystkim odbywa się to poprzez codzienną praktykę, kontakty z innymi ludźmi, obserwowanie i analizowanie swoich reakcji w poszczególnych sytuacjach. Takie działania na pewno przyniosą oczekiwane rezultaty i to znacznie szybciej niż się ich spodziewamy. Powodzenia!

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie