Świadectwo pracy: kiedy musisz je otrzymać?

Jerzy Biernacki
14.08.2018

Świadectwo pracy to najważniejszy dokument, jaki otrzymuje się po ustaniu stosunku pracy. Nie ma tutaj znaczenia, czy pracownik dostał wypowiedzenie, czy może sam się zwolnił. Obowiązkiem pracodawcy jest sporządzenie świadectwa i wręczenie go byłemu podwładnemu niezwłocznie zakończeniu współpracy. Co powinno się znaleźć w dokumencie? Dlaczego jest on tak ważny dla pracownika? Wyjaśniamy to w naszym poradniku.

Świadectwo pracy: co musi zawierać?

Świadectwo pracy można określić mianem dokumentu obrazującego cały przebieg zatrudnienia. Podstawowe informacje, jakie muszą się w nim znaleźć, to:

  • Okres zatrudnienia,
  • Wymiar czasu pracy (etat, pół etatu itd.),
  • Zajmowane stanowisko,
  • Procedura rozwiązania umowy (za porozumieniem stron, zwolnienie dyscyplinarne itd.),
  • Wymiar wykorzystanego urlopu wypoczynkowego za ostatni rok kalendarzowy,
  • Wymiar wykorzystanego urlopu dodatkowego, m.in. urlopu bezpłatnego czy wychowawczego,
  • Okres przebywania na zwolnieniu lekarskim,
  • Okres wykonywania pracy w warunkach szkodliwych.

Warto wiedzieć, że świadectwo pracy otrzyma wyłącznie pracownik etatowy. Pracodawca nie musi go sporządzać dla osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną czy współpracującej z firmą w ramach outsourcingu.

Świadectwo pracy będzie Ci bardzo potrzebne

Pierwszą sytuacją, w której ten dokument może Ci się przydać, jest rozmowa kwalifikacyjna w nowym miejscu pracy. Przyszły pracodawca z pewnością zechce się zapoznać ze świadectwem, aby chociażby zyskać wiedzę na temat okoliczności Twojego rozstania z poprzednią firmą.

Świadectwo pracy jest również podstawą do uzyskania zasiłku dla bezrobotnych oraz wyliczenia przyszłej emerytury z ZUS w oparciu o staż ubezpieczeniowy. Ponadto informacje zawarte w świadectwie pozwalają ustalić, czy były pracodawca nie musi Ci wypłacić ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.

Świadectwo pracy możesz otrzymać pocztą

To spore udogodnienie dla osób, które są zatrudnione w międzynarodowych firmach lub przedsiębiorstwach mających siedzibę w innym mieście. Pracodawca musi natomiast pamiętać, że świadectwo należy wysłać do pracownika najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia, gdy przestała obowiązywać umowa. Pracownik nie ma obowiązku wnioskowania o ten dokument.

Jeśli poprzedni pracodawca wciąż nie przekazał Ci świadectwa pracy i z tego powodu nie możesz znaleźć nowego zatrudnienia, masz prawo domagać się odszkodowania. Zostanie Ci ono wypłacone w sytuacji, gdy brak świadectwa spowodował trudności w skutecznym szukaniu pracy przez okres co najmniej 6 tygodni.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie